DenizcilikHaberlerManşet

Edhem Dirvana’nın Trimaran İle 1300 Deniz Mili

Uzun zamandır bir trimaran hayali olan, Bozburun Yacht Club’ın sahibi Edhem Dirvana, bir F40 alarak bu hayaline kavuştu.

Katamaran kullanmaya başladıktan sonra yüksek süratlere alıştan ancak yüksek hızlarda uzun yol yapabileceği bir tekne hayal eden Dirvana, bu hayalni bir F40 trimaran ile gerçekleştirdi. Marc Basset adında Fransız bir yelkenci arkadaşı tarafından bu teknenin varlığından haberdar olan ve mevcut Formula 40 teknesi ile aynı klasmanda olması sebebi ile tercih ettiği bu trimaranı Bozburun’a zorlu bir yolculuktan sonra getirmeyi başardı.

Bu trimaran, tek gövde üzerinde uçabilmeyi başaran ilk modeldi ve tarih yazmıştı. Semi Foiling yapan bir tekneydi yani yanlardaki teknelerdeki salmalar diagonal olarak suya giriyor ve bu sayede teknenin gövdesi hızlandıkça suya gömülmek yerine yükseliyordu. Bu da teknenin sudan tamamen çıkmasa da sürtünmesini ciddi anlamda azaltıyordu. Trimaran Toulon’daydı ve gidip tekneyi kendi gözleriyle de gördükten sonra satın almaya karar verdi.

Tekne 1986 yılında VPLP mühendislik şirketi tarafından dizayn edilip, CDK tersanesinde inşaa edilmiş. Jean Le Cam dümenciliğnde 1986 Formula 40 dünya şampiyonu olmuş. Daha sonra VPLP, yaptığı trimaranlarında bu teknenin yapısını kullanmış ve daha büyük modellerini inşa etmiş. Bunların arasında, Orma 60, Mod70, Banque Populaire V gibi rekorlar kırmış tekneler var.

Edhem Dirvana Bozburun Yacht Club Trimaran
Boy 12m – Genişlik 9m – Ağırlık 2400kg – Draft 2.2m – Direk uzunluğu 18m – Yapım malzemesi carbon kevlar epoxy sandviç – Anayelken 75m2 – Genova 32m2 – Codzero 55m2 – Genaker 120m2 – Maksimum sürat 35knot +

Teknenin Türkiye’ye getiriliş hikayesini Edhem Dirvana’dan dinleyelim:
“Yola çıkışımız oluşan olumsuz hava şartlarından dolayı bir hayli uzadı. Sürekli havaları kolluyor ve ciddi fırtınalardan son anda kaçıyorduk. İlk etap Toulon-Roma arasıydı. Yaklaşık 48 saatte tamamladık. Hemen arkamızdan Sardunya’yı da sel altında bırakan fırtına geldi. Roma’ya kadar Fransız ekiple geldim. Aslında plan Mesina’ya gitmekti ama yolun yarısında limana kaçmak zorunda kaldık. Oraya Cemre Metin ve Mustafa Kemal Vural geldi. Onların gelmesi işimi ciddi ölçüde kolaylaştırdı aslında. İkisi de tecrübeli denizci ve iyi anlaştığım insanlardı. Daha farklı bir ekiple yolculuğun geri kalanı nasıl geçerdi bilemiyorum.

Roma’dan çıktıktan sonra hava akşama doğru sertleşip, tam kafadan gelmeye başladı. Biz de ilk günün sonunda, akşam 12 gibi Napoli yakınlarında, Sorento’ya girdik. Ertesi gün ordan çıktıktan sonra yine çok sert, dalgalı ve kafadan bir hava esiyordu ve bu dalgalardan biri teknenin can salını yerinden söktü, alıp götürdü. Biz bunu fark ettiğimizde artık çok geçti. Yola böyle devam etmeyip Salerno’ya girmeye karar verdik.

Edhem Dirvana Bozburun Yacht Club Trimaran

Ertesi gün ordan yeni bir can salı ve ihtiyacımız olan birkaç başka şeyi de aldıktan sonra Mesina’ya doğru yola çıktık. 20 saatte hedefimize vardık. Mesina kanalına girerken bir Polis motoru üzerimize doğru geldi, biz de birbirimize bakmaya başladık ne istiyorlar bunlar şimdi diye. Meğer adamlar bizim tekneye bakmak istiyorlarmış. Etrafımızda tur atıp, bize bayağı bir tezahürat yaptılar. Mesina’da motorumuza bir bakım yaptıktan sonra hemen ertesi gün yola çıktık.

Mustafa’nın bölgeyi iyi tanıması iyi bir stratejiyle karşıya geçmemizi sağladı. Mesina’da Cemre bizden ayrılmak zorunda kaldı. İki günlüğüne Roma’ya gitmesi gerekti ve bize tekrar Korentin çıkışında katıldı. Ancak Mesina’ dan Korentin çıkışına kadar olan yolda seyahatin en zorlu bölümünü yaşadık.

Yolun büyük kısmını sorunsuz olarak aştıktan sonra, gece Kefalonya açıklarına vardığımızda Mustafa’yla birlikte Patras’a devam etmeye karar verdik. Hava güzel gösteriyordu 60 millik yolu 6-7 saate alırız diye düşünüyorduk. Ancak hava gittikçe arttı ve tam da Patras’tan üzerimize doğru 30 knotlara kadar çıktı. Dalga boyu da 2.5-3 m civarına ulaştı. O yol bir türlü bitmek bilmedi. Volta vurarak yükselmeye çalışıyorduk ama Poseidon, bu son önemli etabı bize kolay kolay yedirmeyecek gibi bir tavırla Patras’tan bizimle dalga geçiyordu. Tam camadanlı anayelkenle fırtına floğumuzu bastık. Sert hava floğumuz bir tramolada yırtıldığı için fırtına floğuna geçmiştik. O da orsa seyrinde ve bu kadar dalgalı havada ufak kaldı ve tramolaları güçlükle atar olduk. İkimiz de 36 saatir yoldaydık ve yorgunduk, üzerine bir de sırılsıklam olup 12 saat daha dalgalarla boğuşmak ayrı bir keyif verdi. Sonunda Patras’a vardığımızda sıcak duş ve güzel bir yemek paha biçilmezdi.

Patras’ta da Sahil Güvenlik subayları teknemizle çok ilgilendi. Bu mevsimde böyle bir tekneyle Fransa’dan geldiğimiz için deli olduğumuzu düşünüyorlardı. Ertesi gün de Patras’da dinlenip havanın geçmesini bekledikten sonra Korent’e doğru yola çıktık. Yolculuğumuzun bundan sonrasında bir daha ciddi hava yaşamadık, hatta çoğunluğu yelken- motor seyriyle devam etti.

O akşam Atinaya vardığımızda eski bir dost, Roulis Ethnopoulos bizi Türk Limanında karşıladı. Atina’da iki gün lodos fırtınasının geçmesini bekledikten sonra Kos’a doğru devam ettik. O sırada ufukta Türkiye’nin üzerindeki kara bulutları ve şimşekleri izliyorduk ancak biz bu fırtınadan etkilenmeden rahat bir şekilde Kos’a vardık. Orada çıkışımızı yapıp Türkiye’ye giriş işlemlerimizi yapmak üzere akşam Datça’ya gittik. Ertesi gün de sabahtan Bozburun’a vardık. Uzun bir yolculuktan sonra eve dönmenin keyfi bir başka güzellikteydi.”

Edhem Dirvana Bozburun Yacht Club Trimaran

“Pleione” isimli trimaran, başlangıç noktasından Bozburun’a, 17 günlük ve yaklaşık 1300 deniz mili yolculuktan sonra, yeni evine varmış oldu. Bu trimaranı Ekstrem yelken takımının çalışmaları için, diğer teknesi ile birlikte bir eğitim platformu olarak kullanmayı planlayan Edhem Dirvana, çeşitli uzun mesafe hız rekor denemeleri yapmayı da düşünüyor. Ayrıca iki teknesini de kullanarak, ekstrem yelken tecrübesi yaşamak isteyen hız tutkunlarına kurumsal eğitimler de verecek.

Bozburun Yacht Club’a ulaşmak için bu bağlantıyı kullanabilirsiniz.